Zaproś mnie na swoją lekcję: „Świat jakiego nie znacie”. Zapoznanie z kulturą żydowską od Starego Testamentu do współczesnego Izraela.

28 maja wybraliśmy się w kolejną podróż – tym razem do Izraela! W ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego Zaproś mnie na swoją lekcję gościliśmy Panią Izabellę Radziuk-Śliwińską, która przygotowała dla nas wyjątkowe zajęcia, pełne bardzo ciekawych informacji!

„Świat jakiego nie znacie”.

Zapoznanie z kulturą żydowską

od Starego Testamentu do współczesnego Izraela.

 

          28 maja wybraliśmy się w kolejną podróż – tym razem do Izraela! W ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego Zaproś mnie na swoją lekcję gościliśmy Panią Izabellę Radziuk-Śliwińską, która przygotowała dla nas wyjątkowe zajęcia, pełne bardzo ciekawych informacji!

             Pani Iza rozpoczęła nasze spotkanie od przybliżenia niezwykłych zwyczajów ortodoksyjnych Żydów. Zaskoczyła nas wiadomość o limicie kroków i windzie czynnej w czasie Szabatu, która zatrzymuje się na każdym piętrze, aby nie trzeba było wykonywać jakiejkolwiek pracy, polegającej w tym przypadku na wciskaniu guzików. Bardzo zdziwieni, ale też rozbawieni byliśmy informacją o konieczności pocięcia papieru toaletowego na kawałki, przed tym najważniejszym dla społeczności żydowskiej świętem. Pani Iza zdradziła nam także tajemnicę mężczyzn, którzy, chodząc ulicami miast, specjalnie zasłaniają twarz książka, aby nie spojrzeć na obcą kobietę. Nasz Gość uczulił nas również na to, że w czasie Szabatu lepiej nie odwiedzać Izraela, ponieważ możemy mieć po prostu kłopoty z transportem z lotniska. Poza tym wizyta w tym państwie nie należy do najtańszych, zatem pozostało nam nadal wrzucanie dutków do świnki-skarbonki :)

            W dalszej części poznaliśmy zasady obowiązujące w tradycyjnej kuchni żydowskiej, której cechą jest ścisłe przestrzeganie koszerności. Przekonaliśmy się, że niebieski i czerwony mają istotne znaczenie dla Żydów żyjących na całym świecie. Pani Iza, chcąc wyjaśnić ważną rolę tych kolorów, odczytała nam fragment książki J. S. Margot Mazel tow. Jak zostałam korepetytorką w domu ortodoksyjnych Żydów.

           Nie wolno zapomnieć o tym, że w czasie zajęć Gość zadbał także o „strawę” muzyczną. Mogliśmy poruszać się w takt melodii żydowskich. Przecież nie samym siedzeniem przed komputerem człowiek teraz żyje!

          Podczas zajęć Pani Iza nawiązała również do tragicznego okresu Holocaustu, opowiadając o wizycie w Yad Vashem w Jerozolimie. Wspomniała także o odznaczeniu „Sprawiedliwy wśród Narodów Świata”, przyznawanym osobom, które bezinteresownie, w czasie II wojny światowej, ratowały życie Żydów, narażając własne i swoich bliskich.

             Ostatnim elementem e-lekcji było poznanie tajników języka hebrajskiego. Nasz Gość udostępnił nam alfabet, aby każdy z nas próbował napisać swoje imię. Jednogłośnie stwierdziliśmy, że nie jest to najłatwiejsze zadanie, ale trzeba stawiać czoło/czoła różnym wyzwaniom!

          Tradycyjnie, chcąc śpiewająco bardzo serdecznie podziękować Pani Izie za przyjęcia zaproszenia, zakończyliśmy na­sze spotkanie wykonaniem piosenki na góralską nutę:

W Izraelu my dzisiok byli,

Hebrajskiego siy ucyli!

Beseder* my siy syćka culi

Z Panią na wschodniej półkuli!

Piykniy dziynkujem za to podróżowanie,

Nie bacąc na COVID-u panowanie!

             A gdzie jeszcze powędrujemy – oczywiście w ramach akcji zainicjowanej przez Panią Magdalenę Krajewską i Panią Irminę Żarską – dowiecie się z kolejnych relacji (jeżeli nadal zostaniemy w domach :)).

 

Dominika Miśkowiec i uczniowie klasy VII

 

  • beseder – w porządku;

 

zdjęcia