Zaproś mnie na swoją lekcję: "Kiedy „mówią” mury? O motywie muru w literaturze i sztuce."

5 czerwca, w ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego Zaproś mnie na swoją lekcję, gościliśmy Panią Monikę Rokicką, która przygotowała dla nas bardzo ciekawą lekcję o motywie muru.

Kiedy „mówią” mury?

O motywie muru w literaturze i sztuce.

 

        5 czerwca, w ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego Zaproś mnie na swoją lekcję, gościliśmy Panią Monikę Rokicką, która przygotowała dla nas bardzo ciekawą lekcję o motywie muru.

        Nasz Gość rozpoczął prezentację od przywołania związków frazeologicznych związanych ze słowem >>mur<<. Wyjaśnianie ich znaczeń nie sprawiało nam większych trudności, ale należy podkreślić, że dzięki temu ćwiczeniu dostrzegliśmy różne konteksty, w których „słowo-bohater” dzisiejszych zajęć jest używane – często, niestety, frazeologizm ma zabarwienie pejoratywne.

         Oczywiście, myśląc o murze, nie wolno zapomnieć o jego bogatej symbolice. Odwołując się do wydarzeń historycznych, z łatwością podawaliśmy przykłady ilustrujące „tworzenie murów” także obecnie, w otaczającej nas rzeczywistości, zwłaszcza w relacjach interpersonalnych, w których nie powinno być miejsca na podziały i konflikty. Wiemy jednak, że niestety jest inaczej.

       Wysłuchaliśmy także utworu Arahja w wykonaniu zespołu Kult, aby potem zinterpretować słowa tworzące tekst, m. in.: Mój dom murem podzielony / Podzielone murem schody… 

       Nie mogło również zabraknąć nawiązań do omawianej w I półroczu komedii Zemsta autorstwa Aleksandra Fredry. Prowadzona przez naszego Gościa lekcja stworzyła nam zatem okazję do powtórzenia wiadomości nie tylko o sporze między Cześnikiem a Rejentem, ale także o pozostałych bohaterach – wewnętrznie rozdartych, „noszących w sobie bariery i ograniczenia”. Pani Monika wspomniała także o motywie muru obecnym w tragedii Romeo i Julia Williama Szekspira.

      Nasze, niestety bardzo szybko dobiegające końca, spotkanie zwieńczyła prezentacja graffiti wykonywanego za pomocą szablonów przez tajemniczego Banksy’ego. Musimy się pochwalić, że Pani Monika była zaskoczona trafnym interpretowaniem oglądanych dzieł tego jednego z najsłynniejszych artystów świata czy być może jednak grupy osób tworzących pod szyldem Banksy.

         Bardzo dziękujemy naszemu Gościowi za przyjęcie zaproszenia oraz przeprowadzenie wartościowej e-lekcji o motywie muru! Mamy nadzieję, że nie będziemy go tworzyć ani w sensie metaforycznym, ani dosłownym (wystarczy solidne ogrodzenie!).

         Przed nami jeszcze jedno spotkanie z niezwykłym Gościem, który „przybędzie” do nas w ramach akcji zainicjowanej przez Panią Magdalenę Krajewską i Panią Irminę Żarską!

 

Dominika Miśkowiec i uczniowie klasy VII

 

Zdjęcia