MegaMisja

To już ostatnie spotkanie z  MegaMisją!

Program MegaMisja był realizowany przez trzy lata i właśnie dobiegł końca. Uczniowie klasy III co tydzień spotykali się z Julką i Kubą oraz wesołym Psotnikiem. Nasz mały, cyfrowy przyjaciel, Psotnik zapraszał nas do  Laboratorium i tam wykonywaliśmy różnego rodzaju zadania związane z technologią cyfrową. Aby dostosować się do potrzeb dzieci, wyzwania oparte były na mechanizmie gry edukacyjnej. Pojawiają się w niej animowani bohaterowie, którzy mają mnóstwo pytań i kłopot z pewnym cyfrowym wynalazkiem. Dzieci, pracując w grupie, podejmują kolejne zadania w MegaMisji, zdobywają punkty i nagrody pomocne w realizacji zajęć. Przy realizacji wyzwań uczniowie uczą się, jakie treści można publikować w internecie, jak chronić swoją prywatność, unikać niebezpieczeństw w sieci, przestrzegać netykiety i praw autorskich, jak znaleźć wiarygodne informacje w internecie, tworzyć i obrabiać proste grafiki, dźwięki i filmy. MegaMisja stawia na współpracę między dziećmi, twórczą dyskusję w trakcie zajęć i zabawę, która przyspieszy nabywanie cyfrowych kompetencji.

W obecnych czasach dzieci bardzo sprawnie posługują się tabletem, smartfonem i innymi sprzętami, ale techniczne umiejętności nie wystarczą, by bezpiecznie korzystać z internetu. Celem MegaMisji było podniesienie wiedzy i cyfrowych kompetencji uczniów. Chodzi o to, by najmłodsi byli bezpiecznymi i świadomymi użytkownikami multimediów. MegaMisja daje solidną bazę do mądrego i bezpiecznego poruszania się po cyfrowym świecie.

Zakres tematyczny programu obejmował:

  1. Korzystanie z informacji
  2. Dziecko w środowisku medialnym
  3. Język mediów
  4. Prawo
  5. Kreatywne korzystanie z mediów
  6. Bezpieczeństwo w komunikacji i mediach
  7. Etyka w komunikacji i mediach
  8. Ekonomiczne aspekty działania mediów
  9. Kompetencje cyfrowe
  10. Mobilne bezpieczeństwo

 Jednym z ostatnich zagadnień była cyberprzemoc.  Stanowi ona jedno
z najbardziej powszechnych zagrożeń związanych z korzystaniem z internetu
i nowych technologii. W badaniach Nastolatki 3.0 przeprowadzonych przez NASK w 2020 roku co piąty nastolatek przyznał, że doświadczył przemocy w intenecie.  Działania profilaktyczne mogą także sprawić, że ewentualna interwencja będzie sprawniejsza lub w ogóle możliwa dzięki zgłoszeniom ofiary lub świadków – uczniowie chętniej będą zgłaszali przypadki cyberprzemocy. Szkoła odgrywa ważną rolę w przeciwdziałaniu cyberprzemocy, ponieważ właśnie w niej młodzi ludzie zawiązują relacje, w których potencjalnie może pojawiać się przemoc rówieśnicza. Bardzo wiele rozwiązań możemy wdrożyć na poziomie klasy.

Koła ratunkowe – co możemy zrobić dla uczniów i uczennic?